Nieuwsberichten
Film kijken beïnvloedt drinkgedrag jongeren
10 december 2009
NIJMEGEN - Jongeren die naar een film zitten te kijken waarin stevig wordt gedronken, drinken ondertussen zelf ook meer alcohol. Mannen zijn er gevoeliger voor dan vrouwen.
Die feiten presenteerde gezondheidswetenschapper Renske Koordeman donderdag tijdens de eerste dag van een congres over alcoholproblematiek onder jongeren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Op het congres, dat tot en met zaterdag duurt, komt ook aan de orde dat jongeren die veel drinken en dat ook steeds meer gaan doen, een genetische afwijking hebben.
Door die afwijking in combinatie met sociale factoren loopt deze groep meer risico een probleemdrinker te worden.
What happens
Koordeman liet groepen jongeren kijken naar de film What happens in Vegas, waarin hoofdrolspelers Cameron Diaz en Ahston Kutcher stevig innemen. De onderzoekster maakte ook een 'brave' versie van de film door alle alcoholmomenten eruit te knippen.
Jongeren die naar de 'drankovergoten' film keken, liepen tweemaal zo vaak naar de koelkast om een nieuw biertje te pakken. Koordeman denkt dat kijken naar bijvoorbeeld talkshows waar de glazen met drank op tafel staan, hetzelfde effect heeft.
Psycholoog
Nederlandse jongeren zijn de zwaarste drinkers van Europa volgens psycholoog Carmen van der Zwaluw, die de genetische afwijking heeft ontdekt door vijf jaar lang honderden jongens en meisjes tussen de 13 en 18 jaar te onderzoeken. Ook jongeren in Australië en het Verenigd Koninkrijk lusten graag een borrel, terwijl hun leeftijdgenoten in de Scandinavische landen, waar drank erg duur is, heel weinig drinken.
"Het blijkt dat het gen dat zorgt voor het serotonineniveau in de hersenen bij jongeren die veel drinken een kleine afwijking vertoont. Serotonine is een stofje dat zorgt dat je je prettig voelt. Door de afwijking wordt er minder serotonine aangemaakt. Jongeren met deze afwijking drinken aantoonbaar meer dan hun leeftijdgenoten, maar mijn ontdekking is nog zo nieuw dat er nog veel onderzoek moet worden gedaan naar hoe het precies zit", aldus Van der Zwaluw.
Kwetsbaarheid
De gevonden genetische kwetsbaarheid levert wetenschappelijk bewijs voor het feit dat in sommige families veel meer alcoholisten voorkomen dan in andere. Van der Zwaluw:
"Waarschijnlijk is drankgebruik in zulke familie ook gewoner en zijn de ouders toegeefijker, dat speelt zeker een rol." De onderzoekster kwam kinderen van 16 jaar en jonger tegen, die doordeweeks dagelijks elf glazen alcohol drinken.
Bron: Nu.nl
Actueel
- Alcoholreclame in de bioscoop bereikt veel kinderen (19 jul 2010)
- Bavaria Babes scoren met Dutch Dress (15 jun 2010)
- Congres Alcohol en Gezondheid (22 apr 2010)
- BNR interview over verbod op alcoholreclame (8 apr 2010)
- Studiemiddag Alcoholreclame 04/02 (4 jan 2010)
- Film kijken beïnvloedt drinkgedrag jongeren (10 dec 2009)
- Kwart van de cafés lokt klanten met prijsacties voor alcohol (28 okt 2009)
- Drankwebsites gemakkelijk toegankelijk voor kinderen (6 okt 2009)
- Bierbrouwers bereiken ruim één miljoen jongeren via sportsponsoring (26 sep 2009)
- Interview Radio 1 - Kassa - over Jagermeister (17 sep 2009)
- ’Maak reclamebudget dranksector openbaar’ (17 sep 2009)
- Alcoholvergiftiging door shotten met Jägermeister (16 sep 2009)
- Minister Klink volgt aanbevelingen inzake alcoholhoudende energiedrankjes van Bureau Risicobeoordeling niet op (11 sep 2009)
- Waarom geen prijsstunten met alcohol? (29 jun 2009)
- STAP roept Heineken op om bodemprijs bier in te stellen (24 jun 2009)
- Uitzending Kassa, Radio 1, over appelcider Jillz van Heineken (12 mei 2009)
- Zien drinken doet drinken (18 mrt 2009)
- Bewezen: reclame zet aan tot drinken (12 mrt 2009)
- Bierpromotie tijdens EK voetbal slaat aan bij jongeren onder de 16 (4 feb 2009)
- Zelfregulering alcoholreclame opnieuw in twijfel getrokken (9 dec 2008)
- Expertconsultatie Alcoholreclame (30 okt 2008)
- Alcoholmerken stevig ingeprent bij jongeren onder de 16 (25 okt 2008)
- Alcohol en energiedrank: een riskante mix (31 jul 2008)
- Meer klachten over alcoholreclame in 2007 (27 jun 2008)
- Alcoholreclame op tv bereikt veel minderjarigen (20 mei 2008)
- Europese gezondheidsorganisaties bundelen kennis alcoholreclame (16 apr 2008)
- Alcoholproducenten kiezen voor mond-tot-mond reclame (20 feb 2008)
- Alcoholreclame op tv leidt direct tot meer alcoholgebruik (13 nov 2007)
- Reclame Code Commissie vaak machteloos bij oordeel over alcoholreclame (31 okt 2007)
- Nieuwe alcohol shots aantrekkelijk voor jongeren. (6 jun 2007)
- Happy hours en andere prijsacties in 1 op de 3 cafés (22 mrt 2007)